sobota, 8 kwietnia 2017

"Obca" - RECENZJA KSIĄŻKI

   
Oryginalny tytuł: Outlander

 Autor: Diana Gabaldon

 Seria: Obca (Tom 1)

Wydawnictwo: Świat Książki
  
Liczba stron: 709

Claire Randall, jeszcze niedawno wojenna pielęgniarka, spędza wakacje w Szkocji. Dotknąwszy starego kamienia, nieoczekiwanie... przenosi się w przeszłość. Trafia w niespokojne czasy, znaczone wojną domową, przesądami i szaleństwem czarów. Nie ma pojęcia, jak odnaleźć się w roku 1743. I nie wie, że w nowym i niezrozumiałym świecie czeka miłość jej życia: Jamie, z którym los połączy ją na dobre i na złe. 

Proszę, nie zniechęcajcie się tym, że akcja "Obcej" dzieje się w Szkocji sprzed trzystu lat. Jeśli nie jesteście fanami powieści historycznych to tym bardziej powinniście przeczytać to, co ma Wam do powiedzenia. Sama bardzo rzadko sięgam po literaturę z tego gatunku, ale dla serii Diany Gabaldon postanowiłam zrobić wyjątek... Dlaczego? Bo zakochałam się w serialu! O nim przeczytacie więcej w moje recenzji. Przyznam, że nie miałam w planach czytania pierwowzoru, ale po tym jak skończył się drugi sezon, wiedziałam, że nie wytrzymam do premiery trzeciego. Zatem zaopatrzyłam się w całą serię i oto jestem - całkowicie zakochana w historii Szkocji i w pewnym rudowłosym młodzieńcu. Wyjaśnijmy sobie to od razu - James Alexander Malcolm MacKenzie Fraser - to największa zachęta do sięgnięcia po "Obcą". Jamie jest połączeniem cech, które uwielbiam i aż chciałoby się wyrwać go z czasów, w których musi żyć. Jest takim promyczkiem oświetlającym świat pełen okrucieństwa. Pokochałam go wraz z pierwszym odcinkiem serialu, jak również teraz z pierwszym zdaniem w książce. 
Uczucie jakie łączy go z Clarie jest jednym z najpiękniejszych, o jakich miałam okazję czytać. Romans stanowi tu bardzo ważny element i co ważne - nie jest tak prosty jak mogłoby się wydać. Przypominam, że Clarie ma męża, więc tym trudniej jej poradzić sobie z uczuciami do młodego Szkota. Jak już wspominałam - miałam pewne opory, żeby sięgnąć po książkę, więc zanim to zrobiłam przeczytałam wiele recenzji. Znaczna część czytelników narzekała na zbyt długie opisy i wolno rozwijającą się akcję. I właśnie tego bałam się najbardziej! Jednak teraz mogę Was zapewnić, że ja nie widzę problemu. Owszem, zdarzały się momenty, gdy akcja zwalniała, albo opis przyrody zajmował kilka akapitów, jednak uważam to za konieczne, ponieważ dzięki temu "Obca" ma niepowtarzalny klimat. Dosłownie czułam się tak jakbym była razem z Jamiem i Clarie w Szkocji i przeżywała ich przygody. To niesamowite, jak narracja pierwszoosobowa i czasami wręcz baśniowy styl sprawia, że dajemy się całkowicie porwać światu wykreowanemu przed autorkę.
W serialu mamy okazję obserwować kilka dodatkowych wątków, których teraz niestety mi brakowało. Widać, że twórcy wykonali naprawdę świetną pracę, ponieważ doskonale zekranizowali książkę, a czasem nawet przewyższali pierwowzór. Jednak i tak zdecydowanie warto sięgnąć po książkę, szczególnie dla zakończenie, które sprawiło, że nie mogłam powstrzymać łez. Uprzedzam, że niektóre fragmenty są naprawdę brutalnie i dość kontrowersyjne, równiw scenach łóżkowych nie ma żadnego owijania w bawełnę.
Wiem, że siedemset stron drobnym druczkiem może przerażać, ale zapewniam, że gdy już zaczniecie, nie będziecie mogli przerwać. I nie mówię tu tylko o pierwszym tomie, ale także o każdym kolejnym... Nie będę kłamać, że to lektura na jeden wieczór, bo trochę czasu trzeba jej poświęcić, ale ja nie żałuję żadnej minuty, którą spędziłam z prozą Diany Gabaldon.
Nie mogę sobie wyobrazić lepszego rozpoczęcia serii i już nie mogę się doczekać, aż będę mogła powrócić do Clarie i Jamiego. Mam nadzieję, że kolejny tom będzie jeszcze lepszy. Oglądałam już drugi sezon serialu, więc mam ogromne oczekiwania i już wiem, że będzie jeszcze więcej łez i emocji - nie mogę się doczekać! A Was zachęcam, żebyście dali szanse "Obcej.



4 komentarze

  1. Od dłuższego czasu mam na oku tę książkę, ale ciągle mi z nią nie po drodze. Za to widziałam już kilka odcinków serialu i bardzo mi się spodobał. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta książka stoi u mnie na półce od roku i przydałoby się w końcu po nią sięgnąć, zwłaszcza jak jest tak zachwalana :D
    Pozdrawiam :D
    http://books-world-come-in.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. To zdecydowanie moje klimaty, ale jakoś zawsze brak okazji do kupna tej powieści. Może niedługo w końcu się w nią zaopatrzę, bo każdy chwali... Pozdrawiam!
    Osobliwe Delirium

    OdpowiedzUsuń
  4. Oglądnęłam w ferie cały pierwszy sezon i jak tylko skończę drugi to zabieram się za książki <3

    Pozdrawiam
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Devon.